
Prinsesse Gabriellas skole-outfit kan være et forvarsel om, hvad der er øverst på dine børns ønskeliste til jul

Vi er ganske vist ikke forbi efterårsferie og halloween endnu, men lige så stille bevæger kalenderen sig mod den sidste del af året og dermed også den tilstundende juletid.
Og måske fik man fra kongelig kant forleden et hint om, hvad der vil indtage førstepladsen på ungernes ønskelister i år.
I Monaco begynder det nye skoleår senere end i Danmark, og da prinsesse Gabriella og prins Jacques for nyligt stod klar i skoleuniformer og med skoletasken pakket, klar til første skoledag efter ferien, delte de stolte forældre fyrst Albert og fyrstinde Charlene en række pletskud fra seancen.
Her kunne man se, at prinsesse Gabriella havde en af de helt store legetøjstrends hægtet på tasken - nemlig en Labubu.
Fakta
Hvad er Labubu?
- Troldelignende dukker skabt i vinyl og plys med forskellige farver, 15-17 cm. høje og inspireret af nordisk folklore.
- Figurerne er skabt af illustratoren Kasing Lung, der er født i Hong Kong i 1972 og flyttede til Holland som barn.
- Kasing Lung tegnede oprindeligt figurerne som en del af en bogserie, "The Monsters Trilogy", i 2015, og firmaet Pop Mart fik senere ideen til at producere forskellige Labubu-dukker fra universet.
- Pop Mart har lanceret forskellige kollektioner med dukkerne, f.eks. "Exiting Macarons" i 2023, "Have a Seat" i 2024 og "Big into Energy" i 2025.
- En del af succesen tilskrives selve jagt-elementet - Labubus bliver solgt i såkaldte "blind boxes", hvor man ikke kan se, hvilken én man køber. Der findes sjældne udgaver, som derfor er svære at få fat på.
- Succesen tog for alvor fart, da popstjernen Lisa fra K-pop-bandet Blackpink viste Labubus frem på Instagram i 2024. Senere er kendte som Dua Lipa, Kim Kardashian, Rihanna, David Beckham og tennisstjernen Naomi Osaka blevet spottet med forskellige Labubus. Det viser, at det langt fra kun er børn, der er optaget af figurerne.
- I Danmark varierer priserne på en såkaldt "blind box" med 1 Labubu i standardstørrelse fra 199 kr til 500 kr, afhængig af serien. Der findes også større særudgaver, der kan koste flere tusinde kroner.
- Herhjemme forhandles Labubus blandt andet i forskellige webshops samt webshops og butikker med legetøj. I Kina sælges de blandt andet fra automater kaldet "roboshops".
- I august 2025 har Pop Mart også lanceret en serie med charms til smartphones under navnet "Pin for Love".
På de få billeder, der er delt fra første skoledag, ser det ud til, at prinsesse Gabriellas Labubu-dukke er i farven "Sea Salt Coconut" fra kollektionen "Exiting Macarons" fra 2023, men det vides ikke med sikkerhed.
(artiklen fortsætter under billederne)



Ifølge Bloomberg har den globale Labubu-feber medført, at Pop Mart, der blev skabt i 2010, nu er Kinas største legetøjsfirma, og deres salg til udlandet er steget med svimlende 440 procent fra 2020-2025.
Stifteren af Pop Mart, Wang Ning, er nu verdens fjerderigeste person under 40 år ifølge Bloomberg Billionaires Index med en formue på 21,4 milliarder dollars.
På grund af dukkernes massive popularitet er der naturligvis også vokset et marked frem med falske Labubus, der kaldes Lafufus. Ifølge The Strategist, New York Magazine, er disse Lafufus dog også ved at være populære blandt samlere, fordi de ofte har et mere sært udtryk end originalerne.
Midt i al succesen melder Bloomberg, at Pop Marts aktier er faldet lidt i slutningen af august, så det vides ikke, om Labubu-forelskelsen er ved at kølnes lidt.
Ifølge mediet har legetøjs-succeser dog, generelt set, typisk en livscyklus på omkring to-tre år, som kan forlænges, når man udruller nye kollektioner, så derfor er der stor sandsynlighed for, at Labubus stadig vil være højt placeret på danske børns ønskelister til jul - og også på prinsesse Gabriellas i Monaco.
Se billederne af prinsessen med den blålige Labubu på Instagram HER.



