Efter Dansegarderoben: Sådan gik det den rigtige Cirkusrevy
“Dansegarderoben” er, som folkene bag TV 2-serien har slået fast igen og igen, kun baseret på virkelige hændelser og afspejler ikke virkeligheden 1:1.
Men som man rigtigt nok ser det i “Dansegarderoben”, var revyen og Preben Kaas presset. Sommeren var den varmeste i mands minde, og Dirch Passer havde forladt revyen.
Når Preben Kaas inden forestillingen kiggede ud af et hul i tæppet, sad der ikke et øje på tilskuerpladserne.
Der skulle ske noget i næste sæson.
Zitta dé Fries, der fik sin debut som danser i revyen i 1975, dansede som de fleste af pigerne også med året efter, og hun mindes, at dansepigerne blev inddraget i markedsføringen:
– Året efter dansede vi rundt med reklamer på ryggen, fordi det gik så dårligt, fortæller hun til BILLED-BLADET.
Preben Kaas og Lisbet Dahl blev et par
I 1976 blev Per Pallesen det nye sats fra Prebens Kaas’ side.
Han kom fra Tivolirevyen og blev instruktørens “darling”.
Det var også året, hvor Lisbet Dahl og Preben Kaas for første gang sprang ud som et par i BILLED-BLADET.
– Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne går hånd i hånd med Lisbet ned ad Strøget, sagde Preben Kaas dengang.
– Prebens problem var, at Lisbet begyndte at overhale ham indenom. En gang imellem var de lige ude i baren og diskutere. Han var stolt af hende, men han blev mere og mere nedtrykt, da hun rent professionelt løb fra ham, bemærkede Per Pallesen senere.
Disse kendte har også danset i Cirkusrevyen
Økonomien nev
Men det var ikke Kaas’ eneste problem.
Et af hans påfund for at trække publikum til var at forny revyen.
Men det gav bagslag: Cirkusrevyen fik lunkne anmeldelser, og publikum udeblev.
Det nev i økonomien.
Derfor blev 1977 også Prebens sidste sæson på revyen.
Han hev Otto Brandenburg og Gustav Winckler op af ærmet, og særligt sidstnævnte overraskede positivt.
Han stod som Tuborg-reklamens tørstige mand på grusvejen, og han lignede så meget, at folk klappede, så sangen havde svært ved at komme i gang.
Anmeldelserne var til Prebens store glæde positive, men han efterlod revyen i ruiner rent økonomisk.
En kritisk sæson
Året efter fulgte en af de mest kritiske sæsoner af Cirkusrevyen.
Der var ingen instruktør, direktør eller skuespillere før i det sene forår, da forretningsmanden John Andersen på blot 19 dage stablede et show sammen.
Numrene var genbrug, der var kun forestillinger i weekenden, og skuespillerne kom til så sent, at de ikke kunne gennemføre sæsonen, fordi de havde aftaler andetsteds.
Men Cirkusrevyen bestod.
Volmer-Sørensen kom til undsætning
Sejr Volmer-Sørensen havde gjort Nykøbing Falster Revyen til en succes, så han overtog instruktørstolen i 1979.
Han havde stærke navne som Lone Kellermann og Tommy Kenter med sig, og han fik revyen på rette kurs de næste par år.
Men han blev syg og døde i 1982 og overlod ansvaret til sin enke, Grethe Sønck, der året efter også instruerede.
I 1984 måtte hun indkalde hele revyen til krisemøde.
Årets numre var tiptop, men publikum blev stjålet til anden side. Der herskede nemlig EM-eufori i Danmark.
I tre uger over sommeren var landet lagt ned af fodboldfeber, og publikum udeblev fra Cirkusrevyen.
Lisbet Dahl kom til
Heldigvis for Cirkusrevyen valgte Torben Træsko Pedersen at købe revyen i 1985, og tidligere kunstnerisk leder af Holstebro Revyen Ernst Trillingsgaard ville hjælpe på den betingelse, at Lisbet Dahl blev instruktør.
Og resten er historie.
De nye kræfter i revyen havde lært af andres fejl, og i 1986 forudså man, at man grundet VM i fodbold skulle udskyde premieren. Lisbet Dahl, Ulf Pilgaard og Claus Ryskjær stod på scenen sammen for første gang, og en yderst populær trio var kommet til.
Siden er Cirkusrevyen bestået – på nær i 2020, hvor revyen som så mange andre institutioner måtte lukke midlertidigt på grund af Coronaepidemien.
Lisbet Dahl har instrueret de fleste revyer siden 1985 bortset fra nogle afstikkere til blandt andre Niels Olsen.
Lisbet Dahl er dog ikke længere en del af Cirkusrevyen, og i år har Niels Olsens hustru, Joy-Maria Frederiksen, overtaget faklen.