Martin Miehe-Renard og Karin Jagd stiktossede på Danske Bank
Normalt ser vi dem smile på den røde løber, men Karin Jagd og Martin Miehe-Renard var helt anderledes rødglødende, da de tirsdag aften dukkede op i Kåre Quists kritiske forbrugerprogram "Kontant".
Ægteparret har i en periode levet med en stram økonomi. Da de til sidst ville rydde op i lån og konti, opdagede de, at de kunne spare hele 150.000 kroner om året i renter og gebyrer ved at skifte fra Danske Bank til Vestjysk Bank. Opdagelsen har efterladt dem med en dyb forargelse over storbanken.
- Det er edderhylende mange penge, siger Karin Jagd, der betragter det som "bevilliget tyveri", at Danske Bank i årevis har opkrævet så høje renter.
- Vi går her intetanende, og de tager bare pengene op ad lommerne på os, siger hun.
Heller ikke Martin Miehe-Renard har længere fem flade ører til overs for Danske Bank.
- Danske Bank er mere interesseret i at have hånden nede i lommen på sine kunder og tjene penge end på at hjælpe kunder til at have en gunstig og rar og god økonomi. Det er min konklusion på det her. Kort og godt, siger han.
Parret havde gennem længere tid kæmpet med en anstrengt økonomi og bad derfor Danske Bank om hjælp til at omlægge nogle af deres banklån til realkreditlån. Derved håbede de at spare nogle renteudgifter.
- Jeg havde svært ved at falde i søvn om natten, og jeg fik simpelthen ondt i mit hjerte, og der har været adskillige nætter, hvor jeg sådan har vækket Martin og sagt, at jeg var bange, simpelthen fordi jeg havde så ondt i mit hjerte. Og det var stress over vores økonomi, fortæller Karin Jagd.
Parret håbede på et hurtigt svar fra banken, for som Martin Miehe-Renard siger:
- Vi tjener mange penge i forhold til så mange andre, vi bor i et kæmpestort hus, vi har to lejligheder inde i byen, vi har ingen som helst klatgæld af nogen art. Altså, vi har ingen gæld uden for banken eller realkreditforeningen. Så alt er samlet deroppe, man burde have et overblik, og det burde være nemt at se.
Bankens svar lod vente på sig i flere måneder, og da det endelig kom, var det et afslag på forespørgslen.
Bankens attitude og den manglende imødekommenhed undrede ægteparret. Ikke mindst set i lyset af, at de må betragtes som gode og stabile kunder.
Og forundringen steg til voldsom forargelse over Danske Bank, da de opdagede, at de kunne spare 150.000 kroner om året - 12.000 kroner om måneden - ved at skifte til en anden bank.
- Jeg har været så rasende, så jeg har tænkt, om man kunne melde dem til politiet, siger Karin Jagd.